مقایسه هدلایت و زنون

تاریخ انتشار: 98/01/01
نمایش: 2032
(5 رای)

هدلایت یا زنون ؟!

شدت زیاد خیره‌کنندگی این‌گونه لامپ‌ها مهم‌ترین دلیل ممنوعیت آنهاست و استفاده از سرب و جیوه در ساخت این لامپ‌ها خطر بالقوه‌ای محسوب می‌شود که در صورت بروز تصادفات و شکسته شدن آنها این مواد سمی وارد هوا شده و خطرات زیست محیطی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

متأسفانه در حال حاضر عده‌ای سودجو بدون توجه به خطرات بی شمار، لامپ‌های تقلبی به نام زنون در بازار عرضه می‌کنند که در واقع یک لامپ هالوژنی معمولی مانند مهتابی‌های خانگی توام با پودر جاذب و دارای نور روشن و آبی هستند که شهروندان باید در این ارتباط هوشیاری خود را حفظ کرده و از خرید آنها جدا پرهیز کنند.

اما مشکل لامپ‌های زنون بیش از آنکه مشکلی فنی باشد، مساله‌ای درباره حفظ جان و سلامتی دیگران است؛ چرا که به گفته روابط عمومی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نور لامپ‌های زنون می‌تواند راننده مقابل را برای مدت یک تا چهار ثانیه کاملا نابینا کند و حتی تا چند ثانیه بر بینایی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد تصادف خطرناک در شب شود؛ به همین دلیل راننده متخلف موظف است برای اصلاح چراغ‌های خودرو اقدام کند.

به گفته رئیس ستاد معاینه فنی در لامپ های زنون جریان برق، حدود 25000 ولت قدرت دارد که بسیار خطرناک است‌؛ مثلا اگر حادثه‌ای به وجود بیاید و حباب این چراغ‌های غیراستاندارد زنون بشکند، ولتاژ بالایی که با کابل‌های خطوط انتقال برق فشار قوی برابری می‌کند، باعث ایجاد شوک شدید به سرنشینان یا حتی افرادی که در اطراف خودرو مورد نظر قرار دارند می‌شود و ممکن است آسیب‌های جدی به وجود بیاورد.

لامپ‌های زنون استاندارد در چند کشور محدود اروپایی و صرفاً با عدسی و فیلترهای مخصوص تولید شده و با این وجود در این کشورها چراغ‌های زنون تنها با نور پایین استفاده می‌شود که متأسفانه در کشور ما بسیاری از شهروندان، هم در نور پایین و هم در نور بالا از این چراغ‌ها استفاه می‌کنند که این امر بسیار خطرناک است.

در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر آمریکا استفاده از لامپ‌های غیراستاندارد زنون ممنوع است و تمامی مراکز معاینه فنی هم با هدف حفظ جان سرنشینان وسایل نقلیه، کنترل این گونه چراغ‌ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده و از پلیس انتظار دارند با توجه به خطرات گسترده و جدی ناشی از این پرتوهای سوزنی که چشمان شهروندان را نشانه رفته است؛ خودروهایی را که از این لامپ‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند به مراکز معاینه فنی ارسال کنند.

لامپ زنون خودروهای وارداتی استاندارد است اما خودروهایی که در تعمیرگاه‌ها لامپ زنون نصب می‌کنند، به دلیل استاندارد نبودن و پرتاب چند برابر نور شماره‌گذاری نشده و توقیف می‌شوند.

کدام یک برای کامپیوتر خودرو مشکل ساز است؟

هدلایت یا زنون و یا هر وسیله ی الکتریکی مورد استفاده در خودرو ممکن است باعث ایجاد خطا در ECU یا همان کامپیوتر شود. خطای کامپیوتر دلایل مختلفی دارد. از این بین می توان به توان وسیله الکتریکی، اشکال در طراحی آن، داشتن اتصالی و موارد دیگر اشاره کرد. اما به طور معمول اگر هدلایت یا زنون با توان مناسب و طراحی اصولی انتخاب شود احتمال بروز خطا در ای سی یو کاهش می یابد.

ولتاژ لامپهای زنون مطابق با استاندارد جهانی 35 تا 50 آمپر است.


مزایای استفاده از لامپ های زنون

عمر طولانی ، صرفه جویی ، افزایش درخشندگی.

پرتاب نور لامپهای هالوژن عادی 1000 لومینس است ، ولی شما با استفاده از لامپ های زنون با قدرت شوتینگ بالاتر تا 3600 و 4900 لومینس می توانید در تاریکی شب، دید وسیع و باز تری به اطراف داشته باشید .

علت صرفه جویی : تنها 3 وات الکتریسیته نیاز دارد ، سبک کردن سیستم برق ، 40 % صرفه جویی برق ، به همان میزان نسبت عملکرد وسیله نقلیه توسعه می یابد ، در انرژی صرفه جویی می شود .
به دلیل داشتن ترانس کانورتیشین

عمر طولانی : چرخه عمر 3000 ساعت ، بسیار بیشتر از جمع کل ساعت کار اتومبیل در شب است.

افزایش درخشندگی : لامپ زنون سه مرتبه بیشتر از لامپ هالوژن نور تولید می کند ، بنابر این راننده بالاتر ، عرض تر و دور تر را می بیند . بنابر این راندن وسیله نقلیه ایمن تر می شود .

دوستان وقتی زنون خریداری میکنید توجه داشته باشید تمام لوازم زیر باید درون جعبه باشد:

    2 ترانس
    2 لامپ
    2 سیم تبدیل (این مورد وجودش الزامی نیست )
    2 چسب دو بر چسب (این مورد وجودش الزامی نیست )
    2 یا چند بست پلاستیکی
    یک عدد فیوز

مقایسه لامپ معمولی و زنون – نور سفید زنون

مقایسه زنون و هدلایت


صحبت پایانی زنون یا هدلایت ؟

زنون

    پرتاب نور بهتر و وسعت دید بیشتر
    پخش نور بهتر در کاسه چراغ
    عمر مفید بیش از 2 سال

هدلایت

    حرارت کمتر از لامپ معمولی
    مصرف برق ناچیز ، بدون نویز و ارور
    شارژ سریع و نصب آسان



 

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*